انواع حساب های تفصیلی در نرم افزارهای حسابداری

همانطور که در مقاله حساب تفصیلی و کاربرد آن ها ذکر شد ،جهت استفاده از حساب های تفصیلی باید بین این نوع حسابها و سرفصل ها ی حسابداری ارتباط برقرار شود.بر اساس تعداد سرفصل هایی که هر حساب تفصیلی با آن مرتبط می باشد می توان 3 گروه حساب تفصیلی تعریف نمود. این گروه ها شامل تفصیلی شناور، تفصیلی یکتا و تفصیلی آزاد می باشد که شرح هریک به شرح ذیل می باشد

نکته :

1-در برخی از نرم افزارها ممکن است این نوع تفصیلی ها با نام های متفاوتی وجود داشته باشند که کارکرد همه آنها یکسان می باشد .

2-امکان ایجاد حساب تفصیلی و همین طور امکان ارتباط آن با سرفصل حسابداری در برخی از نرم افزارها وجود ندارد و یا باید جداگانه خریداری شود

حساب های تفصیلی یکتا:

به حساب تفصیلی که فقط با یک سرفصل حسابداری مرتبط باشد ، یکتا گفته می شود . در زمان ثبت سند حسابداری پس از انتخاب سرفصل های حسابداری، تفصیلی های یکتا نمایش داده می شوند.

 به عنوان مثال در صورتی که شرکت دارای دو صندوق با شماره های 1و2 باشد در زمان ثبت اسناد پس از انتخاب حساب کل موجودی نقد و بانک و بعد از آن حساب معین “صندوق” و انتخاب حساب جزء “صندوق ریالی” صندوق شماره 1 و صندوق شماره 2 نمایش داده می شود.

دقت داشته باشید که در زمان انتخاب سایر سرفصل ها ی حسابداری ، صندوق شماره 1 و صندوق شماره 2 به هیچ عنوان نمایش داده نمی شود چون هیچ ارتباطی بین سایر سرفصل ها و حساب صندوق 1و2 تعریف نشده است . عدم نمایش سایر حساب های تفصیلی از بروز خطا جلوگیری می کند. این نوع تفصیلی را به نوعی می توان جز سرفصل های حسابداری نیز در نظر گرفت چون مانند سرفصل های حسابداری فقط با حساب قبل از خود مرتبط می باشد.

حساب های تفصیلی آزاد:

 این نوع تفصیلی ها با بیشتر از یک سرفصل حسابداری مرتبط می باشند به عنوان مثال شخص الف که به عنوان کارمند شرکت می باشد با سرفصل هایی مانند تنخواه، وام کارکنان، مساعده کارکنان و حقوق پرداختنی مرتبط می باشد.

در زمان ثبت سند و با انتخاب هر یک از سرفصل های فوق نام کارمند مذکور به همراه سایر کارمندان نمایش داده می شود و نام سایر اشخاص مانند خریداران و فروشندگان نمایش داده نمی شود.

حساب های تفصیلی شناور:

این نوع حساب های تفصیلی به طور مستقیم به هیچ یک از سرفصل ها مرتبط نشده و امکان ارتباط آن ها با همه سرفصل ها وجود دارد.

وجود این نوع تفصیلی ، امکان استفاده اشتباه از آنها را بیشتر می کند زیرا این نوع تفصیلی در زمان انتخاب هر سر فصل حسابداری به همراه تعداد زیادی از تفصیلی ها نمایش داده می شود و در صورت عدم دقت ممکن است به جای سایر حساب های تفصیلی انتخاب و در اسناد ثبت شود.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید