روش ثبت ترک کار در لیست بیمه تامین اجتماعی

روش ثبت ترک کار در لیست بیمه تامین اجتماعی

ترک کار یا خاتمه همکاری در تمام شرکت‎ها، موسسات، بانک‎ها، اداره‎ها و … وجود دارد و در صورت وقوع، زمان آن باید به سازمان تامین اجتماعی اعلام شود. برخی از دلایل ترک کار عبارتند از:

عدم تمایل کارمند یا کارگر به ادامه همکاری

اتمام قرارداد و عدم تمدید قرارداد

اخراج توسط کارفرما

تعطیلی واحد اقتصادی

از کار افتادگی بیمه شده 

فوت بیمه شده

اعزام بیمه شده به سربازی و …

 

مراحل ثبت ترک کار در نرم افزار بیمه:

تاریخ ترک کار در لیست بیمه ماهانه ارسالی به سازمان تامین اجتماعی اعلام می‎شود و به مراجعه حضوری یا ارائه نامه مبنی بر اعلام ترک کار نیازی نیست. برای ثبت ترک کار باید تاریخ ترک کار را در بخش مربوط به ورود اطلاعات حقوق و مزایای پرسنل وارد کنید. برای دسترسی به این بخش باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. اجرای نرم افزار تهیه لیست بیمه
  2. انتخاب گزینه عملیات در منوی بالای نرم افزار
  3. کلیک روی گزینه لیست ماهانه و انتخاب لیست ماه مورد نظر
  4. انتخاب ریز کارکرد
  5. انتخاب نام شخصی که قصد دارید ترک کار او را ثبت کنید
  6. انتخاب گزینه ویرایش از بالای صفحه
  7. ثبت تاریخ ترک کار و ذخیره اطلاعات

نحوه اعلام ترک کار کارگر

چه زمانی به عنوان ترک کار در لیست بیمه ذکر می‎شود؟

تاریخی که به عنوان ترک کار در نرم افزار بیمه ثبت می‎شود اولین روز بعد از خاتمه همکاری است. دلیل این موضوع پوشش بیمه تامین اجتماعی به صورت روزانه و تا پایان آخرین روز قرارداد می‎باشد.

مثال 1 – اگر خاتمه همکاری یکی از پرسنل در تاریخ 1396/08/25 باشد روز  1396/08/26 در نرم افزار به عنوان تاریخ ترک کار ثبت می‎شود. همچنین اگر ترک کار یکی دیگر از پرسنل در تاریخ 1396/08/30 باشد در بخش مربوط به ترک کار باید روز 1396/09/01 به عنوان ترک کار ثبت شود.

مثال 2 – اگر خاتمه همکاری یکی از پرسنل 1396/12/29 باشد روز 1397/01/01 در نرم افزار به عنوان تاریخ ترک کار ثبت می‎شود.

 

روش ثبت ترک کار در لیست بیمه تامین اجتماعی:

روش ثبت ترک کار با توجه به زمان وقوع آن متفاوت است و باید موارد گوناگونی در زمان ثبت در نظر گرفته شود. با توجه به تفاوت‎هایی که وجود دارد آن را به دو حالت تقسیم کرده‎ام که توضیح هر یک را در ادامه مطالعه می‎فرمایید.

 

حالت اول – خاتمه همکاری غیر از آخرین روز ماه است:

روش ثبت ترک کار در این جالت پیچیدگی خاصی ندارد و به راحتی قابل انجام است. روش ثبت ترک کار در لیست بیمه تامین اجتماعی در این حالت را با ذکر مثال توضیح می‎دهم. فرض کنید آخرین روز قرارداد آقای کوروش حبیبی یکی از کارکنان شرکت الف، 29 اردیبهشت ماه بوده و قرارداد وی نیز تمدید نشده است. حسابداری که قصد ثبت ترک کار نامبرده را دارد باید کارهای زیر را انجام دهد:

  1. محاسبه حقوق، مزایا و بیمه اردیبهشت ماه همه کارکنان (شاغل یا ترک کاری) با توجه به زمان کارکرد
  2. تعیین تاریخ ترک کار آقای کوروش حبیبی که در این حالت تاریخ ترک کار 30 اردیبهشت ماه یعنی اولین روز بعد از خاتمه همکاری است
  3. ثبت تاریخ ترک کار آقای کوروش حبیبی در لیست بیمه اردیبهشت ماه
  4. ارسال لیست بیمه اردیبهشت ماه حداکثر تا پایان خرداد ماه و دریافت رسید ارسال
  5. پرداخت حق بیمه اردیبهشت ماه حداکثر تا پایان خرداد ماه

تنها کاری که باقیمانده و حسابدار شرکت باید آن را انجام دهد حذف نام آقای کوروش حبیبی از لیست بیمه خرداد ماه است. با انجام این کار ثبت ترک کار آقای کوروش حبیبی خاتمه می‎یابد.

 

حالت دوم –  خاتمه همکاری در آخرین روز ماه است:

روش ثبت ترک کار در حالت دوم کمی پیچیده تر از حالت اول است و باید با دقت بیشتری انجام شود.

مثال 1- فرض کنید 31 شهریور ماه آخرین روز همکاری با آقای بهروز فهیمی است. حسابداری که قصد ثبت ترک کار نامبرده را دارد باید کارهای زیر را انجام دهد:

  1. محاسبه حقوق، مزایا و بیمه شهریور ماه همه کارکنان (شاغل یا ترک کاری) با توجه به زمان کارکرد
  2. تعیین تاریخ ترک کار آقای بهروز فهیمی که در این حالت تاریخ ترک کار 1 مهر ماه یعنی اولین روز بعد از خاتمه همکاری است
  3. ارسال لیست بیمه شهریور ماه حداکثر تا پایان مهر ماه بدون ثبت تاریخ ترک کار آقای بهروز فهیمی
  4. پرداخت حق بیمه شهریور ماه حداکثر تا پایان مهر ماه

همان طور که متوجه شدید در مرحله 3 تاکید کردم که تاریخ ترک کار آقای فهیمی نباید در لیست بیمه شهریور ماه ثبت شود. به دلیل اینکه آقای بهروز فهیمی تا پایان شهریور ماه تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی بوده و لیست بیمه شهریور ماه فقط بازه زمانی 1 شهریور تا 31 شهریور را در بر می‎گیرد نمی‎توان تاریخ ترک کار آقای فهیمی را که 1 مهر ماه است در لیست بیمه شهریور ثبت نمود.

جهت ثبت ترک کار آقای فهیمی، باید نام ایشان در لیست بیمه مهر ماه ذکر و تاریخ ترک کار وی که 1 مهر ماه است در بخش مریوطه ثبت گردد اما با توجه به اینکه ایشان هیچ کارکردی در مهر ماه نداشته کلیه موارد مربوط به روزهای کارکرد، حقوق، مزایا و مبلغ بیمه صفر در نظر گفته می‎شود و لیست بیمه ارسال و مبلغ آن پرداخت می‎شود.

تنها کار باقیمانده حذف نام آقای فهیمی از لیست آبان ماه شرکت است. با حذف نام آقای فهیمی از لیست بیمه آبان ماه مراحل ثبت ترک کار ایشان خاتمه می‎یابد.

 

مثال 2– فرض کنید 29 اسفند ماه آخرین روز همکاری با آقای علی محمدی است. حسابداری که قصد ثبت ترک کار نامبرده را دارد باید کارهای زیر را انجام دهد:

  1. محاسبه حقوق و مزایای اسفند ماه همه کارکنان (شاغل یا ترک کاری) با توجه به زمان کارکرد
  2. تعیین تاریخ ترک کار آقای علی محمدی که در این حالت تاریخ ترک کار 1 فروردین سال بعد یعنی اولین روز بعد از خاتمه همکاری است
  3. ارسال لیست بیمه اسفند ماه حداکثر تا پایان فروردین ماه سال بعد بدون ثبت تاریخ ترک کار آقای علی محمدی
  4. پرداخت حق بیمه اسفند ماه حداکثر تا پایان فروردین ماه سال بعد

همان طور که متوجه شدید در مرحله 3 ترک کار آقای علی محمدی ثبت نمی شود . به دلیل اینکه ایشان تا پایان اسفند ماه تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی بوده و لیست بیمه اسفند ماه فقط بازه زمانی 1 اسفند تا 29 شهریور را در بر می‎گیرد نمی‎توان تاریخ ترک کار آقای علی محمدی را که 1 فروردین است در لیست بیمه اسفند ثبت نمود.

جهت ثبت ترک کار آقای علی محمدی، باید نام ایشان در لیست بیمه فروردین ماه ذکر و تاریخ ترک کار وی که 1 فروردین ماه است در بخش مریوطه ثبت گردد اما با توجه به اینکه ایشان هیچ کارکردی در فروردین ماه نداشته کلیه موارد مربوط به روزهای کارکرد، حقوق، مزایا و مبلغ بیمه صفر در نظر گفته می‎شود و لیست بیمه ارسال و مبلغ آن پرداخت می‎شود.

تنها کار باقیمانده حذف نام آقای علی محمدی از لیست بیمه اردیبهشت ماه شرکت است. با حذف نام ایشان از لیست بیمه اردیبهشت ماه مراحل ثبت ترک کار ایشان خاتمه می‎یابد.

 

دیدگاه‌ها ۱۵
ارسال دیدگاه جدید