رویداد مالی چیست؟

  یکی از موارد با اهمیت در حسابداری تعیین این موضوع است که چه مواردی باید در سند حسابداری ثبت شود و چه مواردی نباید ثبت شود. برای جواب دقیق به این پرسش باید تعریف  رویداد مالی  را بدانیم. 

رویداد مالی چیست؟

رویداد مالی به فعالیت‎هایی گفته می‎شود که حداقل بر یکی از عناصر معادله اصلی حسابداری تاثیر گذار باشد. نکات مهمی که در این تعریف وجود دارد به شرح زیر است:

تشریح رویداد مالی:

در فرهنگ فارسی استاد محمد معین حادثه و واقعه معانی هستند که برای رویداد ذکر شده است و از نظر زمانی به گذشته اشاره دارد. با در نظر گرفتن این موضوع می‎توان این طور بیان کرد که رویداد مالی مربوط به انجام فعالیت در زمان گذشته است.

مورد مهم دیگر که در تعریف رویداد مالی وجود دارد معادله اصلی حسابداری است. تمام رویدادهای مالی بر اساس تاثیر آن بر روی معادله اصلی حسابداری تحلیل و ثبت می‎شود. در یک طرف معادله اصلی حسابداری دارایی و در طرف دیگر گروه بدهی و سرمایه قرار دارد. به این موارد عناصر معادله اصلی حسابداری هم گفته می‎شود.

معادله اصلی حسابداری

 

 

با نگاه دقیق تر به معادله حسابداری ممکن است این سوال پیش بیاید که چرا گروه درآمد و هزینه در معادله حسابداری وجود ندارد؟ پاسخ این سوال به طور ساده به شرح زیر است: 

تاثیر رویدادهای مالی مرتبط با حساب درآمد و هزینه تعیین کننده سود یا زیان است در سرمایه یا به عبارت دقیق تر در حقوق صاحبان سهام است و به همین دلیل در معادله اصلی حسابداری اثری از آن مشاهده نمی شود. 

تاثیر رویدادهای مالی بر معادله حسابداری

رویدادهای مالی می توانند در حالتهای زیر بر معادله اصلی حسابداری تاثیر گذار باشند:

1- تاثیر در دو طرف معادله حسابداری:

در این حالت رویداد مالی باعث تغییر حداقل یک حساب در سمت راست معادله حسابداری (حسابهای با ماهیت بدهکار) و یک حساب در سمت چپ معادله حسابداری (حسابهای با ماهیت بستانکار) می شود. مثال بارز این نوع رویداد زمانی است که خریدی به صورت نسیه انجام می شود. مثلا اگر شرکتی 100.000.000 ریال کالا به صورت نسیه خریداری کند با این رویداد موجودی کالا که جز دارایی های شرکت و متعلق به سمت راست معادله اصلی حسابداری است به مبلغ 100.000.000 ریال افزایش می یابد و در طرف مقابل هم حسابهای پرداختنی که جز بدهی های شرکت است به همین میزان افزایش می یابد.

2- تغییر عناصر یک طرف معامله:

این حالت زمانی روی می دهد که حسابهای مرتبط با یک سمت معادله اصلی حسابداری تحت تاثیر قرار بگیرند ماننده زمانی که از مشتریان بدهکار چک دریافت می شود. در این حالت یک حساب به نام اسناد دریافتنی که مربوط به سمت راست معادله حسابداری است افزایش پیدا می کند و در طرف مقابل هم حساب های دریافتنی که متعلق به سمت راست معادله حسابداری است کاهش می یابد. 

نکته: رویداد مالی الزاما به معنی دریافت و پرداخت نقدی نیست.

دو طرف معادله اصلی حسابداری در هر حالتی باید با هم برابر باشند.

امیدوارم مطالب ارائه شده برای شما مفید باشد. از اینکه نظرات خود را درباره مطالب سایت اعلام می کنید از شما سپاسگزارم.

دیدگاه‌ها ۱
ارسال دیدگاه جدید