مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی

ماه‌های ابتدای سال در کشور ما همیشه با موضوع مالیات و اظهارنامه مالیاتی گره خورده است و کمتر مدیر و حسابداری را می‌توان یافت که در این زمان به نوعی با این مسئله سر و کار نداشته باشد. یکی از مهمترین مواردی که در مورد اظهارنامه مالیاتی باید در نظر گرفته شود مهلت قانونی ارسال اظهارنامه مالیاتی می‌باشد که به دلیل اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، تغییراتی در آن اعمال شده است. برای اطلاع از این مورد پیشنهاد می‌کنیم فیلم زیر را مشاهده کنید.

 

 

 متن فیلم مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی

سلام وقت بخیر. من سعید قنبری هستم. چند تا نکته رو در خصوص مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی خدمتتون توضیح میدم.

 

بر اساس ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم مهلت ارسال اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی تا پایان خرداد ماه سال بعد هست یعنی اگر شما قصد دارید اظهارنامه سال 95 رو ارسال کنید این کار رو باید حداکثر تا 31 خرداد 966 انجام بدید.

 

اما در خصوص اشخاص حقوقی این مهلت تفاوت داره. بر اساس ماده 110 قانون مالیات‌های مستقیم اشخاص حقوقی باید تا 4 ماه بعد از پایان سال مالیاتی اظهارنامه عملکرد رو ارسال کنن. به عنوان مثال اگر یه شرکت پایان سال مالیاتیش اسفند ماه هست تا پایان تیر ماه سال بعد مهلت داره که اظهارنامه عملکردش رو ارسال کنه. همین طور اگه یه شرکت هست که پایان سال مالیاتیش شهریور ماهه تا پایان دی ماه فرصت داره که اظهارنامه عملکردش رو ارسال کنه.

 

با توجه به تعداد زیاد شرکت‌هایی که توی کشور هستن و سال مالیاتی اونها پایان اسفند ماهه اکثرا بین دوستان حسابدار و حتی مدیران شرکت‌ها به این صورت جا افتاده که مهلت ارسال اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی تا پایان تیر ماه هست، در صورتی که فقط شرکت‌هایی که پایان سال مالیشون اسفند ماه هست می تونن تا پایان تیر ماه سال بعد اظهارنامه رو ارسال کنن.

ممنونم که این فیلم رو مشاهده کردید. موفق باشید.

 

متن ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم درباره مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی:

مؤدیان موضوع این فصل این قانون مکلفند اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت‌های شغلی خود را در یک سال مالیاتی برای هر واحد شغلی یا برای هر محل جداگانه طبق نمونه‌ای که وسیله سازمان امور مالیاتی کشور تهیه خواهد شد تنظیم و تا آخر خرداد ماه سال بعد به اداره امور مالیاتی محل شغل خود تسلیم و مالیات متعلق را بهه نـرخ مـذکور در ماده (۱۳۱۱۱) این قانون پرداخت نمایند.

تبصره ـ سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند برخی از مشاغل یا گروه‌هایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آن‌ها حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده (۸۴۴) این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مؤدیان مذکور را به صورتت مقطوع تعیین و وصول نماید. در مواردی که مؤدی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می‌شود.

حکم این تبصره مانع از رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی تسلیم شده در موعد مقرر نخواهد بود.

 

متن ماده 110 قانون مالیات‌های مستقیم درباره مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی:

اشخاص حقوقی مکلفند اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان متکی به دفاتر و اسناد و مدارک خود را حداکثر تا چهار ماه پس از سال مالیاتی همراه با فهرست هویت شرکا و سهامداران و حسب مورد میزان سهم‌الشرکه یا تعداد سهام و نشانی هر یک از آنها را به اداره امور مالیاتی که محل فعالیت اصلی شخص حقوقی در آنن واقع است تسلیم و مالیات متعلق را پرداخت نمایند. پس از تسلیم اولین فهرست مزبور، تسلیم فهرست تغییرات در سنوات بعد کافی خواهد بود. محل تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات اشخاص حقوقی خارجی و مؤسسات مقیم خارج از ایران که در ایران دارای اقامتگاه یا نمایندگی نمی‌باشند تهران است.

حکم این ماده در مورد کارخانه‌داران و اشخاص حقوقی در دوران معافیت نیز جاری خواهد بود.

تبصره اشخاص حقوقی نسبت به درآمدهایی که طبق مقررات این قانون نحوه دیگری برای تشخیص آن مقرر شده است مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی جداگانه که  در فصل‌های مربوط پیش‌بینی شده است نیستند.

 

دیدگاه‌ها ۶
ارسال دیدگاه جدید