عدم تعلق جریمه ماده 197 قانون مالیات‎های مستقیم در صورت ارسال الکترونیکی لیست مالیات حقوق

عدم تعلق جریمه ماده 197 قانون مالیات‎های مستقیم در صورت ارسال الکترونیکی لیست مالیات حقوق

عدم تعلق جریمه موضوع ماده 197 بابت ارسال الکترونیکی لیست مالیات حقوق موضوع بخشنامه اخیر سازمان امور مالیاتی است. همانطور که اطلاع دارید ارسال لیست مالیات حقوق با دو روش انجام می‎شود. روش اول ارسال به صورت فیزیکی است که تا چند سال قبل تنها روش ارسال لیست مالیات حقوق بود. روش دوم که به نسبت روش اول جدیدتر است ارسال الکترونیکی لیست مالیات حقوق از طریق سامانه عملیات الکترونیکی ارسال لیست حقوق است. انجام این کار با ورود به سامانه مالیات بر حقوق و وارد کردن نام کاربری و رمز عبور و ارسال فایل انجام می‎شود. آدرس سایت ارسال مالیات حقوق http://www.salary.tax.gov است.گویا برخی از کارکنان سازمان امور مالیاتی بابت تعلق یا عدم تعلق جریمه ماده 197 قانون مالیات‎ها در صورت ارسال اینترنتی لیست مالیات حقوق شبهه داشته‎اند که همین موضوع باعث صدور بخشنامه شماره 230/96/132 شده است. در ادامه متن کامل بخشنامه ذکر شده را مشاهده می‎کنید:

 

عدم تعلق جریمه موضوع ماده 197 قانون مالیاتهای مستقیم در صورت بارگذاری لیست حقوق در سامانه مالیات بر درآمد حقوق، در موعد مقرر

شماره: 132/96/230

تاریخ: 05/10/1396

بخشنامه

132 96 مواد 86 و 197 م
 

مخاطبین/ذینفعان

امور مالیاتی شهر و استان تهران

ادارات کل امور مالیاتی

موضوع عدم تعلق جریمه موضوع ماده 197 قانون مالیاتهای مستقیم در صورت بارگذاری لیست حقوق در سامانه مالیات بر درآمد حقوق، در موعد مقرر
 

نظر به ابهام برخی از ادارات کل امور مالیاتی، در خصوص شمول یا عدم شمول جریمه موضوع ماده 197 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 31/04/1394 با عنایت به بارگذاری لسیت­های حقوق در سامانه مالیات بر درآمد حقوق و عدم ارسال نسخه فیزیکی آن به ادارات امور مالیاتی، متذکر می­گردد:

از آنجا که ارسال لیست حقوق در موعد مقرر از طریق سامانه مالیات بر درآمد حقوق، به منزله تسلیم لیست مزبور به اداره امور مالیاتی محل، در اجرای مقررات موضوع ماده 86 قانون مالیاتهای مستقیم می­باشد، لذا مطالبه جریمه موضوع ماده 197 قانون موصوف، به جهت عدم تسلیم فهرست یادشده به صورت فیزیکی از اشخاصی که در موعد مقرر، نسبت به ارسال و بارگذاری لیست حقوق کارکنان خود در سامانه مزبور اقدام نموده اند، موضوعیت نخواهد داشت.

نادر جنتی

معاون مالیاتهای مستقیم

تاریخ اجرا: مطابق بخشنامه مدت اجرا:نامحدود مرجع ناظر:دادستانی انتظامی مالیاتی نحوه ابلاغ: فیزیکی/سیستمی

 

نکته:

در هر دو حالت ارسال باید اسناد و مدارک مثبته مرتبط با حقوق هر ماه نگهداری شود.

در حالت ارسال الکترونیکی باید شماره رسید و تاریخ ارسال لیست توسط سامانه اعلام شود. دریافت شماره و تاریخ به منزله ارسال لیست می‎باشد و صرف ارسال فایل‎های لیست حقوق به سامانه به منزله ارسال نیست.

دیدگاه‌ها ۸
ارسال دیدگاه جدید