کلیاتی درباره اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

اظهارنامه مالیاتی فرم‎های مشخصی است که توسط سازمان امور مالیاتی طراحی و ارائه می شود و از آنها جهت ارائه و ارسال اطلاعات گوناکون مودیان مالیاتی از قبیل میزان درآمد و هزینه، اجاره، ارث و …استفاده می‎شود (معمولا این اظهارنامه ها مبنای محاسبه مالیات قرار می گیرند). از جمله این اظهارنامه‎ها، اظهارنامه مالیات عملکرد می‎باشد که اشخاص حقیقی و حقوقی موظف به ارسال آن می‎باشند.

روش ارسال اظهارنامه مالیاتی:

در گذشته این اظهارنامه ها به صورت دستی تهیه و ارسال می شد ولی در حال حاضر اظهارنامه الکترونیکی از طریق نرم افزار به سایت سازمان امور مالیاتی ارسال و کد رهگیری دریافت می شود.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی:

مهلت ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقیقی تا 3 ماه پس از پایان سال مالیاتی و اشخاص حقوقی و اظهارنامه اجاره املاک، تا 4 ماه پس از پایان سال مالیاتی است.

بر اساس ماده 155 قانون مالیات‎های مستقیم، سال مالیاتی عبارت است از یک سال شمسی که از اول فروردین ماه هر سال شروع و به آخر اسفند ماه همان سال ختم میشود.

درمورد اشخاص حقوقی مشمول مالیات که سال مالی آنها به موجب اساسنامه با سال مالیاتی تطبیق نمیکند درآمد سال مالی آنها به جاي سال مالیاتی مبناي تشخیص مالیات قرار میگیرد و موعد تسلیم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان و سررسید پرداخت مالیات آنها چهار ماه شمسی پس ازپایان سال مالی می باشد.

به دلیل تطابق پایان سال مالی و سال شمسی بسیاری از اشخاص و شرکت‎ها در ابران، ارسال تعداد بسیار زیادی از اظهارنامه‌‎ها در چهار ماه اول هر سال انجام می‎شود و به همین دلیل برای بسیاری از حسابداران و مدیران، گمان می‎کنند مهلت ارسال تا پایان تیر ماه می‎باشد در صورتی که با توجه به آخرین روز دوره مالی هر شرکتی، می‏‎توان اظهارنامه را در مهلت‎های دیگر نیر ارسال نمود.

اظهارنامه مالیاتی اصلاحی:

بر اساس تبصره ماده 226 قانون مالیات‎های مستقیم، چنانچه در اظهارنامه یا ترازنامه یا حساب سود و زیان تسلیمی از نظر محاسبه اشتباهی شده باشد،مودیان می‎توانند حداکثر تا یک ماه پس از پایان مهلت قانونی تسلیم اظهارنامه، با ارائه مدارك لازم نسبت به رفع اشتباه اقدام و اظهارنامه یا ترازنامه یا حساب سود و زیان اصلاحی را تسلیم نمایند. در این حالت، تاریخ تسلیم اظهارنامه،زمان تسلیم اظهارنامه اول می‎باشد و از این بابت مشکلی بابت عدم ارسال اظهارنامه برای مودیان پیش نمی‎آید.

نکته:

۱- هر گونه اظهارنامه تسلیمی قبل از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه به عنوان اظهارنامه اصلی تلقی و آخرین اظهارنامه تسلیمی در موعد قانونی که با رعایت مقررات تسلیم شده باشد به عنوان اظهارنامه اصلی ملاک رسیدگی خواهد بود.

۲- چنانچه مؤدی پس از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه نسبت به تسلیم اظهارنامه اصلاحی در مهلت مقرر قانونی اقدام نموده باشد،در صورتی که مغایرت ارقام اظهارنامه اصلاحی مذکور در مقایسه با آخرین اظهارنامه تسلیمی در مهلت مقرر،ناشی از نتیجه ثبت سند حسابداری اصلاحی یا رویداد مالی پس از تسلیم اظهارنامه اصلی در دفاتر قانونی مؤدی نباشد، به عنوان اظهارنامه اصلاحی موضوع تبصره ماده ۲۲۶ قانون مذکور قابل قبول خواهد بود.

مهلت رسیدگی به اظهارنامه مالیات عملکرد:

در صورت ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد در مهلت قانونی، اداره امور مالیاتی مکلف است اظهارنامه مؤدیان را حداکثر ظرف یک سال از تاریخ انقضاي مهلت مقرر براي تسلیم اظهارنامه رسیدگی نماید . در صورتی که ظرف مدت مذکور برگ تشخیص درآمد صادر ننماید و یا تا سه ماه پس از انقضاي یک سال فوق الذکر برگ تشخیص درآمد مذکور را به مؤدي ابلاغ نکند اظهارنامه مؤدي قطعی تلقی میشود.

در صورت عدم ارسال اظهارنامه مالیات بر درآمد توسط مودیان، مهلت فوق به 5 سال افزایش می‎یابد و پس از گذشت 5 سال در صورتی که اظهارنامه مودیان رسیدگی نشود، اظهارنامه ارسالی قطعی محسوب می‎شود.

 

جریمه‎های عدم انجام تکالیف قانونی در خصوص اظهارنامه مالیات عملکرد:

1- جریمه عدم ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد در موعد قانونی معادل 30% مالیات متعلقه

2- جریمه عدم ارائه دفاتر، تراز و سود و زیان معادل 20% مالیات متعلقه

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید