آیا فاکتور صوری خریداری کنیم یا نه؟

آیا فاکتور صوری خریداری کنیم یا نه؟

خرید فاکتور صوری درست یا غلط؟

از زمان اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، موضوعی به نام فاکتور صوری مطرح شده که در این مقاله به صورت کامل درباره آن مطالبی را ارائه می دهیم تا از هم اکنون در خصوص استفاده یا عدم استفاده از این نوع فاکتور تصمیم گیری کنید. قبل از ادامه بحث بهتر است فاکتور صوری را تعریف کنیم.

 

فاکتور صوری چیست؟

فاکتورهایی با شکل مورد قبول سازمان امور مالیاتی می باشند که ظاهرا بابت ارائه خدمات و یا انجام معامله صادر شده اند اما در حقیقت به صورت صوری بوده و مبتنی بر هیچ معامله یا ارائه خدماتی نیستند و تنها خود فاکتور خرید و فروش می شود. فروشندگان این نوع فاکتورها بر اساس مبلغ و نوع کالا یا خدمات درخواستی مبلغی را از خریدار دریافت کرده و در عوض فاکتورهای مورد نظر خریدار را صادر می کنند.

فروشندگان فاکتورهای صوری چه کسانی هستند؟

  • اشخاص حقیقی یا حقوقی که هیچ فعالیت اقتصادی ندارند و با استفاده از اسناد و مدارک افراد بی اطلاع و یا جعلی نسبت به ثبت شرکت یا واحد اقتصادی اقدام می کنند و با استفاده از اسناد و مدارک قانونی که حتی شامل تشکیل پرونده در سازمان امور مالیاتی و دریافت گواهینامه ارزش افزوده نیز می گردد اقدام به فروش فاکتور صوری می کنند.
  • اشخاص حقیقی و حقوقی که واقعا فعالیت اقتصادی دارند و گاهی اوقات فاکتورهای صوری برای سایرین صادر می کنند.

این فروشندگان که به آن ها کد فروش هم گفته می شود معمولا در اینترنت یا برخی نشریات فعالیت خود را تبلیغ می کنند و حتی برخی از آنان دارای سایت هم هستند. .

 

به تعداد نتایج جستجو دقت کنید

 

خریداران فاکتورهای صوری با چه هدفی فاکتور می خرند؟

  • حساب سازی: این دسته از خریداران برای نشان دادن اطلاعات غیر واقعی به افراد یا سازمان های مختلف از فاکتور صوری استفاده می کنند. از جمله این موارد دریافت وام از بانک ها، ارائه گزارشات به سرمایه گذاران و … است.
  • فرار مالیاتی: فرار مالیاتی اقدامات غیر قانونی است که افراد برای فرار از پرداخت مالیات انجام می دهند. بیشتر خریداران فاکتورهای صوری با هدف فرار مالیاتی از فاکتورهای صوری استفاده می کنند. این دسته از افراد هزینه های واحد اقتصادی خود را به صورت غیر واقعی بالاتر نشان می دهند تا سود کمتری شناسایی شده و در نهایت مالیات کمتری پرداخت کنند.
  • تکمیل اسناد و مدارک برای معاملات: گاهی اوقات فروشندگان کالا یا ارائه کنندگان خدمات حاضر به ارائه فاکتور رسمی نیستند. در این حالت خریداران کالا یا دریافت کنندگان خدمات به ناچار جهت تکمیل اسناد و مدارک رویداد فاکتور صوری خریداری می کنند.

 

خرید فاکتور صوری چه عواقبی دارد؟

یکی از عواقب خرید فاکتور صوری، رد دفاتر توسط سازمان امور مالیاتی و تعلق مالیات و جریمه های سنگین است. در صورت رد دفاتر، واحد اقتصادی خریدار فاکتور دارای سابقه منفی در سیستم مالیاتی می شود. موضوعی که رسیدگی کننده حتی در سال های بعد نیز آن را مد نظر قرار خواهد داد. یکی دیگر از عواقب احتمالی خرید فاکتور صوری در ماده 274 و 279 اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم ذکر شده که حتی می تواند منجر به حبس شود. حتما مواد ذکر شده را از اینجا مطالعه کنید.

پیشنهاد ما:

  • خرید کالا و دریافت خدمات خود را از اشخاص حقیقی و حقوقی که در سازمان امور مالیاتی تشکیل پرونده داده اند و حاضر به ارائه فاکتور رسمی معتبر هستند انجام دهید.
  • اعتبار فروشندگان کالا یا عرضه کنندگان خدمات را از طریق سایت مالیات بر ارزش افزوده ، شناسه ملی ، اداره ثبت شرکتها و سایر منابع بررسی کنید و اسناد کافی بابت رویدادهای خود داشته باشید.
  • ارائه فاکتورهای واقعی که برخی از فروشگاه ها یا اشخاص بابت خرید کالا یا دریافت خدمات ارائه می کنند بسیار بهتر از خرید فاکتور صوری است.

 

ما به هیچ عنوان خرید فاکتور صوری را پیشنهاد نمی کنیم

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید