دانستنی‎های بیمه تامین‎اجتماعی – کمک هزینه ازدواج

دانستنی‎های بیمه تامین‎اجتماعی - کمک هزینه ازدواج

کمک هزینه ازدواج یکی از مزایایی است که قانون تامین اجتماعی برای تشویق بیمه شدگان به ازدواج و پوشش بخشی از هزینه‎های آنان در نظر گرفته است. در این مقاله آموزشی سایت حساب آموز به این موضوع می پردازیم و برای همه عزیزانی که ازدواج می‎کنند آرزوی خوشبختی داریم و امیدواریم این مطالب برای آن‎ها و همچنین دوستان حسابداری که نیاز به این اطلاعات دارند مفید باشد.

کمک هزینه ازدواج چیست؟

بر اساس بند 11 ماده 2 قانون تامین اجتماعی، کمک هزینه ازدواج مبلغی است که طبق شرایط خاصی برای جبران هزینه‎های ناشی از ازدواج به بیمه شده پرداخت می‌شود. شرایط مربوطه در ماده 85 قانون تامین اجتماعی ذکر شده است.

 

شرایط دریافت کمک هزینه ازدواج چیست؟

بر اساس ماده 85 قانون تامین اجتماعی کمک هزینه ازدواج به بیمه شدگانی که دارای شرایط زیر باشند تعلق می‎گیرد:

١- ازدواج بیمه شده برای اولین بار باشد.

٢- عقد ازدواج به صورت دائم بوده و در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده باشد.

٣- در تاریخ ازدواج ارتباط بیمه شده با کارفرما قطع نشده باشد و هنگام درخواست حق بیمه وی کماکان پرداخت شود..

٤- بیمه شده طی مدت ٥ سال قبل از ازدواج سابقه ٧٢٠ روز کار و پرداخت حق بیمه را داشته باشد. لازم به ذکر است نیازی به سابقه مداوم 720 روزه بابت پرداخت وجود ندارد و حتی در صورتی که شخص در باره‎های زمانی گوناگون سابقه بیمه داشته باشد مجموع سابقه وی در نظر گرفته می‎شود.

نکته: در صورتی که هر دو نفر دارای شرایط فوق باشند کمک هزینه ازدواج به هر دوی آن‎ها تعلق می‎گیرد. به عنوان مثال چنانچه بابت همسر بیمه شده هم بیمه محاسبه و پرداخت می‎شود نامبرده هم می‎تواند جهت دریافت کمک هزینه اقدام نماید.

مدارک لازم برای دریافت کمک هزینه ازدواج چیست؟

١– اصل و تصویر صفحات مورد نیاز عقدنامه.

٢– اصل و تصویر صفحات اول و دوم شناسنامه زوجین.

٣– فرم تعهدکتبی بیمه شده مبنی بر اولین ازدواج.

4- اصل و کپی دفترچه بیمه شخص بیمه شده.

5- تعهد کتبی بیمه‌شده مبنی بر اینکه برای اولین بار ازدواج کرده است.

مبلغ کمک هزینه ازدواج تامین اجتماعی چگونه حساب می‌‎شود؟

مبلغ فوق از تقسیم مجموع حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه شخص طی مدت ٢ سال قبل از ازدواج بر  ٢٤ به دست می‎آید. حقوق و مزایای مشمول کسر بیمه مبالغی است که در دو سال آخر مینای محاسبه بیمه قرار گرفته است.

نکته:

اگر مبلغ کمک هزینه ازدواج محاسبه شده طبق فرمول بالا کمتر از حداقل دستمزد وزارت کار در تاریخ ازدواج باشد، مبلغ قابل پرداخت به حداقل دستمزد سال وقوع عقد افزایش می یابد.

برای دریافت کمک هزینه ازدواج چه مراحلی باید طی شود؟

1- مراجعه شخص بیمه شده به شعبه سازمان تامین اجتماعی که در حال حاضر لیست بیمه وی از آنجا ارسال می شود.

2- تکمیل فرم درخواست کمک هزینه ازدواج و ارائه مدارک لازم

3- واریز مبلغ به حساب بیمه شده توسط سازمان تامین اجتماعی

نکته:

در صورتی که سابقه بیمه شما در آخرین محل فعالیت کمتر از 720 روز باشد باید با هماهنگی مسئول مربوطه نسبت به جمع آوری سابقه بیمه و انتقال به شعبه فعلی اقدام نمایید.

      مبلغ کمک هزینه به حساب بانکی شخص که مورد تایید سازمان تامین اجتماعی می‎باشد واریز می‎گردد و به صورت نقدی پرداخت نمی‎شود. در صورتی که در بانک‎های معرفی شده حساب نداشته باشید باید افتتاح حساب نموده و شماره حساب خود را بابت وازیز کمک هزینه اعلام کنید.

هدیه ازدواج

پرسش و پاسخ بیمه تامین اجتماعی – کمک هزینه ازدواج:

 

١-  آیا روزهای خاصی برای مراجعه جهت درخواست کمک هزینه تعیین شده یا همه روزه می توان مراجعه کرد؟

پاسخ : چنانچه لیست و حق بیمه ماه وقوع عقد از سوی کارفرما به شعبه ارسال و پرداخت شده باشد، میتوانید در هر یک از روزها و ساعات اداری با در اختیار داشتن مدارک لازم به شعبه مذکور مراجعه نمائید .

 

٢- بنده تمام شرایط دریافت کمک هزینه ازدواج را دارم و در زمان ازدواج بیمه بیکاری می گرفتم. آیا مشمول دریافت کمک هزینه ازدواج هستم؟

پاسخ : برابر بند ١ ماده ٨٥ قانون تامین اجتماعی یکی از شروط دریافت کمک ازدواج، وجود رابطه استخدامی در زمان وقوع عقد می باشد . لذا پرداخت کمک ازدواج، علاوه براحراز اشتغال در تاریخ عقد قرارداد داشتن سایر شرایط تعیین شده در قانون خواهد بود.

 

٣- سلام آیا ممکن است چک کنید آیا هدیه ازدواج شامل من میشود یا نه؟ شماره ملی: — – – – – –  البته بیمه سال ٨٧ هم دارم حدود ٤ ماه که مقداری هم برایم رد نشده است …  تاریخ ازدواج من : ٩١/٠٦/٢٧

پاسخ : به منظور بررسی احراز شرایط دریافت کمک ازدواج با در دست داشتن اصل شناسنامه زوجین وعقدنامه به همراه دفترچه بیمه در یکی از روزهای اداری به شعبه محل پرداخت حق بیمه مراجعه نمائید.

 

٤- اینجانب کارگر ساختمانی هستم با سابقه پرداخت حق بیمه به مدت حدود ٦ سال پیوسته و مرتب. از سال ٨٩ تا الان دارم حق بیمه پرداخت میکنم. در تاریخ ١٣ خرداد سال ٩٥ عقد رسمی و محضری کرده ام. آیا من مشمول دریافت کمک هزینه ازدواج هستم یا خیر؟ 

پاسخ : به دلیل عدم احراز شرایط مقرر در ماده «٨٥» قانون تأمین اجتماعی، کمک هزینه ازدواج شامل کارگران ساختمانی نمی گردد.

 

٥- میخواستم بدانم کمک هزینه ازدواج برای اتباع خارجی افغانستانی تعلق میگیرد یانه اگر می گیرد چه شرایطی باید داشته باشد و هزینه کمک ازدواج چقدر میباشد .

پاسخ : درصورت دارا بودن مجوزهای قانونی در زمینه اقامت و اشتغال بکار در ایران و احراز شرایط  مقرر درماده «٨٥» قانون تأمین اجتماعی؛ پرداخت کمک هزینه ازدواج به اتباع خارجی امکان پذیر می باشد، لذا به منظور بررسی موضوع شایسته است با در دست داشتن اصل شناسنامه زوجین و عقدنامه به همراه دفترچه بیمه در یکی از روزهای اداری به شعبه محل پرداخت حق بیمه مراجعه نمائید.

 

٦- در خصوص مدارک مورد نیاز جهت دریافت مبلغی که تأمین اجنماعی به افرادی که از سال ٩٠ تا ٩٥ ازدواج کرده و حداقل ٢ سال سابقه بیمه داشته اند سوال داشتم…

پاسخ : به منظور بررسی شرایط قانونی مربوط به دریافت کمک ازدواج با در دست داشتن اصل شناسنامه زوجین و عقدنامه به همراه دفترچه بیمه در یکی از روزهای اداری به شعبه محل پرداخت حق بیمه مراجعه نمائید.

 

٧- من از سال ٨٢ سابقه بیمه دارم ولی در سال ٩١ تا مهر ماه ٩٢ بیمه بیکاری دریافت می کردم و در آبانماه سال ٩٢ که عقد کردم بیمه برای من رد نمیشده دوباره از سال ٩٣ تاکنون مشغول به کار هستم و بیمه پرداخت می گردد. من میتوانم از هدیه تامین اجتماعی برای ازدواج استفاده نمایم یا خیر

پاسخ : به موجب بند «١» ماده «٨٥» قانون تأمین اجتماعی یکی از شروط پرداخت کمک ازدواج ، داشتن رابطه استخدامی بیمه شده با کارفرما در تاریخ ازدواج می باشد، لذا باتوجه به اینکه در تاریخ عقد شاغل نبوده اید، پرداخت کمک مذکور قانوناً امکانپذیر نمی باشد.

 

٨- لطفا در خصوص تعلق یا عدم تعلق کمک هزینه ازدواج به رانندگان درون شهری با ذکر استناد قانونی آن اظهار نظر فرمایید. با توجه به اینکه نرخ بیمه پردازی این گروه از بیمه شدگاه ٢٧% بوده و صرفا بند ج از ماده ٣ قانون تامین اجتماعی (بیماری و بارداری) و مقرری بیمه بیکاری از تعهدات آنان مستثنی شده است.

پاسخ : پرداخت کمک هزینه ازدواج به رانندگان درون شهری که حق بیمه مربوطه را به نرخ ٢٧ % پرداخت می نمایند بلامانع می باشد و مراتب به کلیه واحدهای اجرائی نیز ابلاغ شده است.

 

٩- از کدام شعبه تامین اجتماعی باید برای دریافت کمک هزینه اقدام شود؟

پاسخ : جهت دریافت کمک هزینه باید به شعبه‎ای که بیمه شما در حال حاضر از آنجا پرداخت می‎شود مراجعه و اقدام کنید.

 

10- آیا شخصی که در حال حاضر سرباز است می‎تواند نسبت به دریافت کمک ازدواج اقدام کند؟
برای بیمه شده ای که در دوران خدمت سربازی به سر می‌برد، وجود این شرط یعنی ارتباط با کارفرما الزامی نیست. البته این امر منوط به آن است که فرد مذکور قبل از اعزام به خدمت سربازی، بیمه شده باشد و ارتباط استخدامی اش قطع نشده باشد و سپس به خدمت سربازی اعزام گردد.

 

11- فردی که در زمان ازدواج اول، شرایط لازم برای دریافت کمک هزینه ازدواج را نداشت آیا برای ازدواج دوم خود می‌تواند از این کمک هزینه برخوردار شود؟

خیر، کمک هزینه ازدواج فقط به ازدواج اول تعلق می‌گیرد.

 

12- با توجه به شایعات اخیر در فضای مجازی مبنی بر دریافت کمک هزینه ازدواج زوجینی که در سالهایی خاص ( دروه زمانی مشخص ) عقد دائم نموده اند آیا این امر صحت دارد یا خیر ؟

خیر ، دریافت کمک هزینه ازدواج توسط بیمه شدگانی که دارای شرایط فوق الذکر هستند محدود به دوره زمانی خاص نبوده و کلیه بیمه شدگان که شرایط مذکور را دارا می باشند می توانند از این تعهدات کوتاه مدت استفاده نمایند ، اما بیمه شدگانی که در سالهای گذشته عقد دائم نموده اند و سایر شرایط را دارا می باشند مبلغ دریافتی کمک هزینه ازدواج آنها مطابق با مجموع میانگین دستمزد همان سال عقد آنها خواهد بود .

 

13- مبنای محاسبه کمک هزینه ازدواج چه زمانی است؟ 

مبنای محاسبه، سال وقوع عقد می‎باشد و کمک هزینه بر اساس حقوق و مزای 24 ماه قبل از وقوع عقد محاسبه می‎شود و نه حقوق و مزایای زمان درخواست کمک هزینه.

 

14- مهلت دریافت هدیه ازدواج تامین اجتماعی تا چه زمانی است؟

تا زمانی که شرایط ذکر شده بابت دریافت کمک هزینه ازدواج وجود داشته باشد می‎توان برای دریافت هدیه ازدواج تامین اجتماعی اقدام نمود.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید