کاربرد حد نصاب معاملات کوچک در حسابداری

حد نصاب معاملات کوچک دارای دو کاربرد مهم و متفاوت در حسابداری است. اولین کاربرد آن در مورد ارسال گزارشات خرید و فروش فصلی و کاربرد دوم آن در مورد ثبت مبلغ خرید دارایی در حساب هزینه است.

 

کاربرد حد نصاب معاملات کوچک در حسابداری:

متن فیلم:

دوستان عزیز سلام

امروز با توضیح عنوان حدنصاب معاملات و ارتباط اون با حسابداری در خدمتتون هستم اما قبل از این که توضیحات رو خدمتون ارائه بدم بهتره که با تعریف حدنصاب آشنا بشیم.

تعریف حد نصاب معاملات:

در کشور ما یه قانون به نام قانون برگزاری مناقصات وجود داره که در روش های برگزاری مناقصات سازمان ها و ارگان های دولتی رو ذکر کرده و این ارگان ها موظف اند در زمان برگزاری مناقصه، از این قانون پیروی کنند. در تبصره ۱ ماده 3 این قانون، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف شده که در ابتدای هر سال بیاد موارد خرید و معاملاتی که قراره اتفاق بیفته رو بر اساس شرایط اقتصادی جامعه مشخص بکند و اون رو به هیات وزیران پیشنهاد بکنه. هیات وزیران هم میاد بعد از این پیشنهاد بررسی میکنه مبالغ رو و اگه تایید بود ابلاغ میکنه به جامعه و ارکان های دولتی و بقیه اشخاصی که نیاز دارند به این اطلاعات از اون استفاده میکنند.

 

مبلغ حد نصاب معاملات:

در سال ۱۴۰۰ مبلغ حد نصاب این رقم هایی بود که میبینید یعنی معاملاتی که مشخص شد با این ارقام تقسیم میشد که چون در تاریخ تهیه این فیلم نرخ سال ۱۴۰۱ مشخص نشده بر اساس ۱۴۰۰ توضیحات رو خدمتتون ارائه میدم. براساس ابلاغیه هیات وزیران در سال ۱۴۰۰ خریدها  و معاملاتی که تا ۶۵۰ میلیون ریال هستند جزء معاملات کوچک قرار می گیرن معاملاتی که بزرگ تر از ۶۵۰ میلیون ریال و کوچک تر از ۶ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال هستند در زمره معاملات متوسط قرار می گیرند و معاملات بزرگ تر از ۶ میلیاردو ۶۵۰ میلیون ریال جزء معاملات بزرگ هستند. که به این ترتیب حد نصاب معاملات در سال ۱۴۰۰ مشخص شده است.

 

کاربرد حد نصاب معاملات:

کاربرد اصلی که بابت این حد نصابها وجود داره بابت سازمان های دولتی هست. اون ها آن ها بر اساس این مبالغ باید بیان روال خرید و تهیه داریی هاشون  رو مشخص کنن. اگر مواردی در حد ۶۵۰ میلیون ریال باشه یه  ضوابطی داشته باشند در حد معاملات متوسط یه ضوابطی و اگر بزرگتر از اون باشه هم ضوابطی مثل برگزاری مناقصه و چنین چیزهایی در این خصوص وجود داره. اما موضوع اصلی که به بحث ما ارتباط داره کاربرد این حد نصاب ها در حسابداری هست که در دو قسمت گزارش فصلی و همینطور ثبت دارایی در هزینه قابل استفاده هستند.

 

کاربرد اول – ارسال معاملات در گزارشات فصلی به صورت تجمیعی:

این موضوع در ماده 14 آئین نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۱۶۱ گزارشات فصلی توضیح داده شده و عنوان شده که اگر مبلغ معامله خرید، فروش یا موارد این چنینی کمتر از 5  درصد حد نصاب معاملات کوچیک باشه شما اون ها را می تونید به صورت تجمیعی یا جمع شده با هم دیگه ارسال کنید و  نیازی نیست مشخصات طرف حسابتون  را در اون قسمت وارد بکنید با نرخ ۵%  اگر در نظر بگیریم مبلغی که میتونید به صورت تجمیعی ارسال کنید از ضرب ۶۵۰ میلیون ریال در  ۵ درصد به دست میاد که ۳۲٬۵۰۰٬۰۰۰ ریال می شه. براساس این ماده اگر شما در سال ۱۴۰۰ معامله ای داشته باشید که ۳۲٬۵۰۰٬۰۰۰ ریال و کمتر باشه اون رو می تونید به صورت تجمیعی در گزارشات فصلیتون ارسال کنید.

 

کاربرد دوم – ثبت دارایی در هزینه:

اما کاربرد دوم که شاید کمتر شنیده باشید و کمتر با اون آشنا باشید درخصوص ثبت دارایی در هزینه است. با توجه به اینکه معمولا قوانین کشور بصورت کلی هستند ارگانها و سازمانهای ذیربط براساس قوانین، یکسری آئین نامه و دستور العمل صادر می کنن که اون قوانین رو توضیح بدن و نحوه اجرای اون رو شفاف کنن.

ما در ماده 149 قانون مالیات های مستقیم بحث استهلاک رو داریم. بابت بحث استهلاکات سازمان امور مالیاتی یه آئین نامه  صادر کرده که در اون مباحث و موارد مرتبط با استهلاک رو به طور کامل توضیخ داده . در ماده 12 این آئین نامه که شماره اون 200/95/78 هست عنوان شده در صورتی که مبلغ دارایی های خریداری شده یا ایجاد شده مبلغ شون از ۱۰ درصد حد نصاب معاملات کوچکتر باشه در همون سال تحصیل مستهلک میشه یعنی شما میتونید مبالغی که به این شکل هست دیگه به حساب دارایی نبرید و در حساب هزینه ثبت کنید.

به چه تریتیب این انجام میشه. برای انجام این کار باید  ۶۵۰ میلیارد رو در 10% ضرب کنیم که  میشه  65 میلیون ریال. با توضیحاتی که عرض کردم اگر دارایی خریداری شده یا  ایجاد شده شما کمتر از ۶۵ میلیون ریال باشه در سال ایجاد یا تحصیل می تونید مستقیماً به حساب هزینه منتقل کنید. نکته ای که وجود داره اینه که گفتم می تونید چون اگر شما این رو به حساب دارایی هم ببرید مشکلی ایجاد نمیشه. به جای این که شما در یک سال این رو مستهلک کنید در سالهای متفاوتی این دارایی رو بر اساس قانون مستهلک می کنید  که از نظر دارایی هر دو روش مورد قبول هست و شما دچار مشکل نمی شید. امیدوارم توضیحاتی که دادم کافی و مفید باشه.

 

 

 

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید