کنترل اعتبار اشخاص حقوقی با استفاده از شناسه ملی

کنترل اعتبار اشخاص حقوقی با استفاده از شناسه ملی

شناسه ملی چیست؟

شناسه ملی کدی 11 رقمی است که توسط سازمان اسناد و املاک کشور به اشخاص حقوقی تعلق می‎گیرد. هر شناسه ملی مختص یک شخص حقوقی می‎باشد و نمی‎توان دو یا چند شرکت با شناسه ملی یکسان یافت (دقیقا مانند کد ملی که برای هر شخص به صورت منحصر به فرد می‎باشد و نمی‎توان دو نفر را با یک کد ملی یافت).

 

کاربرد شناسه ملی در حسابداری چیست؟

یکی از وظایف بخش حسابداری کنترل اعتبار فروشندگان با ارائه دهندگان خدمات است. شناسه ملی یکی از ابزارهای این کار است. که بر اساس ماده 169 مکرر قانون مالیات‎های مستقیم  در صورتحساب‎های صادره توسط مودیان مالیاتی درج می‎شود و با داشتن آن می‎توان به راحتی اعتبار صادر کننده صورتحساب را از نظر قوانین ثبتی کنترل کرد. به جز شناسه ملی اطلاعات دیگری مانند شماره ثبت و شماره اقتصادی شرکت‎ها هم در صورتحساب‎های موضوع ماده 169 مکرر ثبت می‎شود که به راحتی نمی‎توان از آنها جهت کنترل اعتبار شخصیت حقوقی استفاده نمود.

 

روش کنترل اعتبار اشخاص حقیقی با استفاده از شناسه ملی:

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سایتی به نام سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور ایجاد نموده که با داشتن شناسه ملی یا شماره ثبت و نام شخصیت حقوقی اعتبار قانونی آن را در اداره ثبت شرکت‎ها بررسی کرد. در ادامه روش انجام این کار همراه با تصاویر مربوطه ارائه می‎شود.

 

مراحل استعلام شناسه ملی اشخاص حقوقی:

1- مراجعه به سایت سامانه شناسه ملی کشور به آدرس http://www.ilenc.ir (شکل زیر)

 

شناسه ملی

 

2- تکمیل هر یک از اطلاعات درخواستی مطابق توضیحات زیر:

شناسه ملی – در صورتی که شناسه ملی شخص حقوقی را دارید در این قسمت وارد کنید و پس از نوشتن تصویر امنیتی در کادر مربوطه روی دکمه جستحو کلیک کنید. با توجه به اینکه شناسه ملی منحصرا مربوط به یک شخص حقوقی می‎باشد در صورت وجود مشخصات در سامانه فقط اطلاعات همان شرکت نمایش داده می‎شود.

شماره ثبت – در صورتی که شماره ثبت شخصیت حقوقی مد نظر خود را دارید در این قسمت وارد و پس از نوشتن تصویر امنیتی در کادر مربوطه روی دکمه جستحو کلیک کنید. در نظر داشته باشید به دلیل وجود شماره ثبت مشابه برای برخی شرکت‎ها ممکن است مشخصات چندین شرکت نمایش داده شود که باید شخصیت حقوقی مد نظر خود را از آن پیدا کنید.

نام شخصیت – در این بخش می‎توانید به صورت کامل نام شخصیت حقوقی را وارد کنید. در صورتی که نام کامل را ندارید می‏‎توانید بخشی از نام را وارد کنید. پس از وارد کردن نام و نوشتن تصویر امنیتی در کادر مربوطه روی دکمه جستحو کلیک کنید. در این حالت هم به دلیل وجود اسامی مشابه امکان نمایش تعداد زیادی شرکت وجود دارد.

سایر اطلاعات – برای محدود کردن نتایج جستجو می‎توانید اطلاعاتی مانند سازمان ثبت کننده ، نوع شخصیت ، اداره کل ، واحد ثبتی و کد واحد آموزش را هم در کادر مربوطه وارد کنید. همچنین در صورت عدم نمایش اطلاعات با هر یک از روش‎های گفته شده، روش دیگر را هم آزمایش کنید.

به عنوان مثال ما کلمه “خودرو” را در نام شخصیت جستجو کرده‎ایم و نتایج زیر نمایش داده شده است:

 

جستجو شناسه ملی

شناسه ملی: شناسه ملی شخصیت حقوقی
شماره ثبت / مجوز: شماره ثبت در اداره ثبت شرکتها یا مجوزهای فعالیت
نام شخصيت حقوقی : آخرین نام شخصیت حقوقی که در سامانه ثبت شده است
نوع شخصيت – مثل سهامی خاص ، موسسه ، شرکت با مسئولیت محدود و …
سازمان ثبت کننده : اداره ثبت شرکت‎ها یا ارگان‎ها یا سازمان‎های ثبت کننده در این بخش نمایش داده می‎شود.
وضعيت : این بخش از مهمترین مواردی است که باید آن را کنترل کنید. در این قسمت مواردی مانند معتبر ، منحل شده ، غیر معتبر و … نمایش داده می‎شود. در صورتی که صادر کننده صورتحساب برای شما، منحل شده یا غیر معتبر باشد باید با دقت بیشتری موضوع را بررسی کنید تا در زمان رسیدگی مالیاتی دچار مشکل نشوید.

روش مشاهده اطلاعات شخصیت حقوقی مورد نظر:

ر صورت نیاز به مشاهده اطلاعات بیشتر، روی ردیف مربوط به شخصیت حقوقی مورد نظر خود کلیک کنید. با انجام این کار اطلاعات دیگری مطابق تصویر زیر نمایش داده می‎شود که می‎توانید آن را پرینت گرفته و به عنوان مدرک به اسناد خود ضمیمه کنید.

نتیجه جستجو شناسه ملی

توضيحات تکمیلی:
موارد ذکر شده فقط بابت کنترل اعتبار ثبت قانونی در اداره ثبت شرکت‎ها یا سازمان‎های مربوطه است. برای کنترل اعتبار ارزش افزوده و … باید بر اساس ضوابط مربوطه اقدام کنید
شناسه ملی مختص اشخاص حقوقی و کد ملی مختص اشخاص حقیقی است
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید