ویرایش گزارش خرید و فروش فصلی

ویرایش گزارش خرید و فروش فصلی

 

ویرایش گزارش خرید و فروش فصلی ناشی از چند دلیل است:

1- اشتباه در ثبت مبالغ فاکتورها: مثلا فاکتور 10.000.000 ریالی به مبلغ 100.000.000 ریال ثبت می‎شود

2- عدم ثبت یک یا چند مورد فاکتور

3- ثبت فاکتور اضافه یا تکراری

4- ثبت اشتباهی اطلاعات طرف مقابل در گزارشات خرید و فروش فصلی

از نظر زمانی هم می‎توان اشتباهات را به دو دسته پیش و پس از ارسال گزارش خرید و فروش فصلی تقسیم بندی کرد. در صورتی که اشتباهات پیش از ارسال گزارشات و دریافت کد رهگیری تشخیص داده شود به راحتی می توان مبالغ اشتباه را اصلاح نمود و موارد فراموش شده را به سایر اطلاعات اضافه و گزارش درست را ارسال نمود. اما انجام اصلاحات بعد از ارسال گزارش و دریافت کد رهگیری محدودیتهایی وجود دارد و با در نظر گرفتن نکات بیشتری قابل انجام است.

ویرایش گزارش خرید و فروش فصلی پیش از ثبت نهایی:

در صورتی که گزارشات خود را به صورت غیر آنلاین ارسال می کنید پس از اجرای نرم افزار، به بخشی که قصد اصلاح دارید (خرید، فروش و …) مراجعه کنید و مورد اشتباه را انتخاب کرده و اطلاعات صحیح را وارد و ذخیره کنید. برای حذف مورد اشتباه هم می‎توانید با استفاده از گزینه های موجود در نرم افزار اقدام کنید. در صورت نیاز به اضافه کردن مورد جدید، پس از انتخاب بخش و فصل مربوطه، مشخصات و مبالغ را وارد و ذخیره کرده و پس از کنترل نهایی گزارشات را ارسال کنید.

ویرایش گزارش خرید و فروش فصلی پس از ثبت نهایی و دریافت کد رهگیری:

در صورت نیاز به اصلاح یا حذف یکی از موارد ثبت شده در گزارشات فصلی، ابتدا باید با استفاده از نام کاربری و رمز خود به سایت ارسال گزارشات خرید و فروش فصلی وارد شده و بخش و فصلی که قصد اصلاح اطلاعات آن را دارید انتخاب کنید:

 

 

پس از کلیک در صفحه نمایش داده شده اطلاعات کلی گزارش ثبت شده را مشاهده می کنید که باید روی نمایش جزئیات کلیک کنید:

 

 

بعد از انجام این کار موارد ثبت شده در گزارش نمایش داده می شود که باید روی موردی که قصد اصلاح دارید کلیک کنید:

 

 

بعد از انجام این کار صفحه ای باز می شود که در آن مشخصات طرف حساب، مبلغ فاکتور، ارزش افزوده و … که پیش از این ثبت کرده اید نمایش داده می شود. بعد از اصلاح هر مورد از اطلاعات ثبت شده در انتهای صفحه گزینه با ویرایش موافقم را انتخاب و در نهایت دکمه ثبت را فشار دهید. در صورتی هم که قصد حذف مورد انتخاب شده را دارید در انتهای گزینه با حذف موافقم را انتخاب کنید. سپس دکمه حذف را فشار دهید. با انجام این کار مورد مد نظر حذف و یا اصلاح می شود.

نکته:

به دلیل اینکه شما قبلا این گزارش را ارسال کرده اید نیازی به ثبت نهایی ندارید و در صورتی که به رسید گزارش مربوطه نگاه کنید نتیجه  اصلاح یا حذف را مشاهده خواهید کرد.

 

 

اما اگر قصد اضافه کردن مورد جدیدی به گزارش ارسال شده داشته باشید نمی توانید آن را در گزارش خرید و فروش فصلی که ثبت نهایی شده است ارسال کنید. پس چه راهی برای انجام این کار وجود دارد؟

در این حالت برای اضافه کردن مورد جدید باید ابتدا باید دوره ای را که مورد جا افتاده در آن بازه قرار دارد ایجاد کنید و پس از آن مورد مد نظر را وارد و ذخیره کرده و در نهایت آن را ثبت نهایی کنید. در این حالت بابت آن فصل دو مورد گزارش ثبت نهایی شده خواهید داشت که جمع آنها نشان دهنده مقدار خرید، فروش و … می باشد.

 

 

 

توضیح:

  • هر ردیف از گزارش ارسال شده را فقط یک بار می توانید ویرایش یا حذف کنید.
  • پس از ویرایش هر ردیف، نمی توانید آن را حذف کنید.
  • در صورت نیاز به اصلاح مجدد یا حذف ردیف های ویرایش شده باید به همراه نامه، صورتحساب یا قرارداد و سایر مدارک مربوطه به اداره امور مالیاتی خود مراجعه و از واحد فن آوری اطلاعات یا کارشناس مالیاتی پرونده خودتان درخواست کنید تا آن مورد را اصلاح یا حذف کنند. نامه باید روی سربرگ شرکت یا واحد اقتصادی باشد و در آن دلیل درخواست هم توضیح داده شود.
  • در صورتی که پرونده مالیاتی شما یا طرف مقابل در حال رسیدگی مالیاتی باشد پیام “به دلیل انجام مراحل رسیدگی امکان ویرایش مسدود می باشد” در بالای برگه نشان داده می شود و شما نمی توانید موارد ارسالی مربوط به سال های مورد رسیدگی را اصلاح کنید. در این حالت ویرایش و اصلاح گزارشات ارسالی با نظر اداره امور مالیاتی مطالبه کننده جرائم یا هیئت حل اختلاف مالیاتی توسط اداره امور مالیاتی محل رسیدگی به پرونده مودی ارسال کننده انجام می شود.
  • اطلاعات ارسالی در گزارشات خرید و فروش فصلی یکی از منابع کارشناسان مالیاتی برای بررسی صحت اسناد و دفاتر مودیان مالیاتی است و وجود اشتباه باعث ایجاد مشکلات برای آنان می شود. بنابر این قبل از ارسال معاملات درستی آن ها را بررسی کنید.

 

اضافه کردن مورد جدید به گزارش فصلی ارسال شده:

در صورتی که ارسال موردی را در گزارش فصلی فراموش کرده اید به دو روش می توانید آن را ارسال کنید:

روش اول – در صورتی که در گزارشات ارسالی قبلی، معامله مربوطی وجود دارد می توانید آن را ویرایش و مبلغ فراموش شده را به آن اضافه کنید. مثلاً اگر در فصل تابستان 5 فقره فاکتور از شرکت تابان داشته اید و تنها 4 مورد آن را ارسال کرده اید می توانید ردیف مربوط به گزارش 4 مورد ارسال شده را ویرایش و مبلغ صورتحساب پنجم و مالیات و عوارض را به آن اضافه کنید.

 

روش دوم – در این روش دقیقاً باید مطابق روش ارسال گزارش فصلی عمل کنید. یعنی ابتدا باید فصل جدید ایجاد کنید و بعد از آن مورد فراموش شده را به آن اضافه و گزارش را تایید و ارسال کنید. در این حالت برای یک فصل دو گزارش ارسال شده خواهید داشت.

 

منتشر شده در: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷

ویرایش شده در: 27 دی 1401

دیدگاه‌ها ۲۰۲
ارسال دیدگاه جدید